12.08.2016

Mistä tunnet sä lääkäriystävän?

Silloin tällöin toivon, että joku lapsuudenystäväni olisi lukenut itsensä lääkäriksi (ja että pitäisin yhä jollain tasolla yhteyttä lapsuudenystäviini). Tai kävisi sekin, että aikuisiällä olisin tutustunut ja ystävystynyt jonkun puoskarin kanssa.

Esimerkiksi silloin kun:

  1. haluaisin helposti ja nopeasti antibiootit virtsatieinfektioon / lihasrelaksantteja / sairaslomaa
  2. jonkun pitäisi auktoriteettiäänellä sanoa, että että on ok syödä koiran kortisonia kovaan yskään / ei sulla oo syöpä senkin torvi
  3. tuntuisi tärkeältä selvittää, onko silmän ja nenän välillä joku tiehyt, ja jos ei, miksi joskus kovassa flunssassa niistäessä tuntuu siltä kuin räkää tulisi silmäkulmasta
  4. harmittelen sitä, etten osannut ja jaksanut itse hankkiutua lääkikseen, ja sitten he kertoisivat raskaista työpäivistä ja uhkaavista hoitovirhesyytteistä. (Kerran tapasin lääkärin ja kerroin hänelle, miksi olin ajatellut, että lääkärin ammatti olisi kiva ammatti, mutta sen sijaan, että hän olisi huomaavaisesti murskannut kuvitelmani, hän sanoikin, että totta, juuri tuollaista se on, onpa kiva kun sanoit tuon, osaan nyt itsekin arvostaa sitä enemmän.)

Listalla varmaan syyt myös siihen, miksi lääkärit eivät sankoin joukoin hakeudu seuraani. Mutta silti, rakas joulupukki, tuo mulle joululahjaksi lääkäriystävä.

9 kommenttia

  1. Jospa sun blogin lukijoissa on lääkäri tai useampikin!

    Minä toivoisin, että ystäväpiiristä löytyisi myös sähkömies, putkimies, kirvesmies ja kampaaja. Sitä lääkäriäkään en tunne. (Tai no on mun serkku lääkäri, mutta en koe olevani aivan siinä asemassa, että kehtaisin joka välissä kysellä lasten erilaisista ihottumista tai muuta. Meidän terveyskeskuksessa on kuitenkin yksi aivan loistava lääkäri, joka on sellainen, että se tutkii varsinaisen potilaan ja kysyy lopuksi, että saisko olla muuta. Se on ihan mahtavaa!)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tällä hetkellä blogini lukijoissa olette lähinnä sinä ja Siina :D

      Hyvä pointti tuo kyllä, että jos lääkäriystävä on kaukainen, siitä ei ole hyötyä. Rakas joulupukki, anna lääkärivoimat ja lääkärinlupa joululahjaksi jollekulle jo läheiselle!

      Poista
  2. Mulla on kaksi lääkärikaveria, mutta emme ole kovin läheisiä, enkä ole kehdannut kysellä kuin toiselta silloin kun äiti oli sairaalassa viimeisen kerran ja minä paniikissa. Sen sijaan mulla on monta kirjailijakaveria, äikänopekaveria ja kirjastolaiskaveria. Lisäksi mulla on yllättävän monta insinööriystävää, joista olen näin aikuisena huomannut erityisesti pitäväni. En olisi nuorena uskonut, että juuri insinöörit ovat sydäntäni lähellä kaikista ystäväryhmistä! Olinpa ennakkoluuloinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Paniikkikysely ei kuulosta yhtään hauskalta. Ja arvaan, ettei myöskään yhtään rauhoittavalta sitten lopulta.

      Insinööreissä on kyllä jotain ihan erityisen hienoa. Etenkin diplomi-insinööreissä.

      Se sen sijaan ei yllätä mua lainkaan, että kirjastolaiset on parhaita maailmassa.

      Poista
    2. Paniikkikysely ei ehkä ollut hauska, mutta siinä tilanteessa oli ihana puhua tutun rauhallisen ihmisen kanssa. Vaikka hän ei voinut yhtään mitenkään auttaa, jotenkin se yhdistetty lääkäriys ja tuttuus oli juuri se mitä tarvittiin, kun tuntemattomat lääkärit olivat etäisiä ja kylmiä.

      Poista
    3. Kuulostaa hyvältä. Ja ihanalta kuulostaa se, että siitä todella oli apua. Vaikka tilanne ei suoranaisesti sillä parantunut.

      Poista
  3. Koska minun kroppani suosikkijälkitauti on poskiontelontulehdus, olen naamani tiehyiden kanssa tullut hyvinkin tutuksi. Oheisesta kuvasta voit katsoa vastauksen kysymykseen nro 3:
    http://cdn2.collective-evolution.com/assets/uploads/2016/06/Sinus-Infection-750x500.jpg

    Kokkiystävä on hyvä. Ei ole omana, mutta yhdellä minun ystävälläni on kokkiystävä, ja tämän ystäväni nyyttikesteihin kannattaa aina mennä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun siskon mies on kokki, se on kyllä aivan erityinen aarre suvussa!

      Poista
    2. Mä oon ajatellut tätä lähettämääsi kaaviota rakkaudella. Etenkin kun niistäessä räkää ihan oikeasti tuli silmäkulmasta, eikä vain tuntunut siltä.

      Mä sain jälkitaudiksi tymäkän streptokokin. Huomasin tilanteen vakavuuden siitä, ettei kahvi maistu.

      ---

      Jos pitäisi valita, ottaisin silti mieluummin lääkäri- kuin kokkiystävän.

      Poista

Kahvinjuontipäiväkirja+ Blog design by labinastudio.